Recenze: Ne/promlčeno

18.07.2022

Zajímáte se o násilné činy, přepadení a vraždy, které se dějí reálně kolem nás? Nemyslím teď knihy, fikci a promyšlené detektivní zápletky, ale to, co se nás skutečně týká. Každého z nás, protože se to může stát i... raději nedomýšlet! Kniha Ne/promlčeno se zabývá trestnými činy, od kterých uplynulo spoustu času, a buď už se staly, nebo se brzy stanou promlčenými. Dá se s tím vůbec něco dělat? Může být ještě vrah nalezen, dopaden a potrestán?

• Divoké devadesátky
  • Mafiánské popravy
  • Skutečné zločiny, které mění osudy

Ano, tak přesně tohle v knize Ne/promlčeno naleznete. A ještě víc. Knihu dal dohromady spolek Nepromlčíme!, který shromažďuje materiály o trestných činech, u nichž se nepodařilo vypátrat pachatele, kde s pozůstalými policie komunikovala chybně, málo nebo dokonce nekomunikovala vůbec. Dovedete si představit, že vám zavraždí dceru a policie vás vůbec nevyslechne? Nezajímá je váš názor a vedou si stále svou definici, aniž by dopadli vraha? Zametou váš případ pod koberec jen proto, že máte tmavou pleť?

A co třeba rodiče malého Honzíka Nejedlého! Vzpomínáte na ten případ? Musí ho pamatovat snad každý, kdo už v té době žil. A že to není tak dlouho. Jenže je to dost dlouho na to, aby mohl být promlčen. A dodnes se neví, co se tehdy stalo, kdo Honzíka unesl nebo zda mu provedl něco jiného. A dokonce se neví ani to, zda Honzík zemřel nebo stále někde žije. Rodiče tehdy apelovali na policisty, aby hledali rychleji, pečlivěji. Ale místo toho se ocitli pod palbou podezření, že synovi sami něco provedli.

Spolek Nepromlčíme! upozorňuje na takovéto kauzy a představuje je veřejnosti. Používají krátké dokumenty, film a nyní i tuto novou publikaci, kterou chtějí oslovit širší veřejnost a upozornit na nesmyslnost "promlčení". Proč je vůbec povoleno? Jaký má smysl? Vrah přece zůstane navždy vrahem a pozůstalí si přejí vědět, co se jejich příbuzným stalo. Chtějí znát vraha a vidět, že za své ohavné činy platí!

Tato publikace je rozdělena do několika kapitol, které představují nevyřešené případy v České republice, ale i ve světě. V podkapitolách přináší informace o jednotlivých obětech, podezřelých, podrobnosti o trestných činech, i vyjádření pozůstalých, odborníků, vyšetřovatelů a psychologů. Přitom neustále upozorňují na to, že v některých státech bylo promlčení zcela zrušeno, nebo má alespoň delší dobu. Že Česká republika s tímto zákonem je hodně pod přijatelnou normou promlčecí doby a že by se s tím něco mělo dělat. Že by se promlčení mělo řešit a ideálně zrušit. A tzv. kriminalistické pomníčky, tedy nevyřešené případy, by se měly znovu otevřít.

Naději pozůstalým i přes dlouhou dobu od chvíle, kdy byli jejich příbuzní, děti, rodiče nebo přátelé zavražděni nebo beze stopy zmizeli, dávají stále se vyvíjející věda a inovace ohledně kriminalistických metod. Jen DNA pomohlo ve světě najít některé vrahy, jejichž dopadení se zdálo naprosto nemožné. A pak stačí nadšenci, kteří hledají své příbuzné a vytváří si rodokmeny online a nechávají si dělat DNA testy. A hle, jedno DNA se shoduje se stopami u některých zavražděných obětí. A odtud už je jen krůček k dopadení vraha. A není to jen vodítko, ale zároveň důkaz.

Myslím, že kniha Ne/promlčeno, i když je napsána velmi jednoduše, je opravdu vhodným krokem k probuzení zájmu široké veřejnosti. I lidé, kterým nikdy nikdo nezmizel, nebo nezemřel za podivných okolností, by neměli zůstávat "mimo" a pomoci obětem i jejich rodinám a apelovat na to, aby se promlčecí lhůty protáhly, nebo byly zcela zrušeny.

Knihu jsem přečetla na jeden nádech. Má sice kolem 200 stran, ale kapitolky jsou krátké a čtou se velmi rychle. Navíc je uvnitř i spoustu stran s obrazovým materiálem, který jsem uvítala. U některých případů jsem si připomněla, že je vlastně znám, že jsem sledovala jejich vyšetřování ve zprávách a různých pořadech atd.

Ať už jste fanoušky beletrie a fiktivních vražd v detektivkách a thrillerech, nebo naopak hltáte informace o skutečných vraždách a jejich pachatelích, neměla by vám tato publikace uniknout. Je opravdu hodně dobře zpracovaná, zajímavá a rozhodně má co říct.

Knihu Ne/promlčeno koupíte na stránkách nakladatelství Grada, kterému děkuji za recenzní výtisk.