Recenze: Audiokniha - Jan Vojtíšek – Kazatel

03.01.2024

Horor z pera jednoho z kmenových autorů nakladatelství Golden Dog, Honzy Vojtíška, mě lákal už dlouho. V létě jsem si koupila knihu ve slevové akci, ale nedávno jsem zjistila, že existuje i audiokniha z produkce vydavatelství Čti mi! namluvená Jindřichem Zřídkaveselým. Jelikož je v poslední době pro mě poslouchání pohodlnější, zvolila jsem tuto variantu. Jak se mi audiokniha Kazatel líbila?

Autor: Jan Vojtíšek

Interpret: Jindřich Zřídkaveselý

Žánr: horor

Délka audioknihy: 12 hod a 23 min

Rok vydání: 2022

O čem je audiokniha Kazatel

V této zajímavé knize, která je napsána jako čistokrevný horor, sledujeme dvě časové roviny. V lince z minulosti se setkáváme s knězem Řehořem, jenž se jednoho dne vydá se slabomyslným mladíkem do nitra jeskyně, jejíž vstup odhalily kořeny stromů po bouři. Řehoř je zde čímsi "napaden". Zpočátku se zdá, že záhadná síla je mu ku prospěchu. Brzy však objevuje její temné stránky.

V současné lince pak sledujeme mladíka Gabena, který se svým kamarádem Martinem zkouší různé masti, jež kdysi využívaly čarodějnice při sabatech. Martinovi se zatím nepodařilo odhalit správný recept. Až nyní. Na záchodcích na diskotéce se pomažou jeho novým experimentem. Následky si nedokážou ani představit. A že rozhodně nebudou příjemné... Zatímco Martin už je řešit "nemusí", Gaben zjišťuje, že po jejich experimentu má zvláštní sílu. Jenže není zrovna vždycky pozitivní. Kde je rovina mezi dobrem a zlem? A co přinese setkání Gabena s Řehořem?

Nejsem pravidelným čtenářem hororu, takže asi úplně nejsem tím pravým, kdo by měl hodnotit kvalitu textu. Faktem je, že se mi celkový nápad líbil a pasáže z minulosti jsem si doslova užívala. Bavilo mě, jak měl autor vše propracované do detailů. Naopak u linky ze současnosti mi sáhodlouhé popisy časem začaly nudit a jsem toho názoru, že kdyby se polovina proškrtala, kniha by byla čtivější. Otázkou však je, zda by zůstala zachována temná atmosféra, která vyprávění provázela. To je totiž asi jediné, kde jsem dokázala tuto audioknihu vnímat jako horor.

Popravdě, očekávala bych mráz běhající po zádech, nebo pocity strachu při poslouchání. Jako čtenářka Darcy Coates ale asi nedokážu úplně ocenit tuto knihu jako horor. Vůbec jsem se nebála.

Co pro mě naopak trochu horor bylo, byl hlas interpreta. I když měl dobrou intonaci a vyprávěl skvěle, jeho hlas mi vůbec nesedl. Byl mi nepříjemný a jen chvilkami jsem se do děje vžila natolik, že jsem jej nevnímala. Toto je ale asi individuální pocit a jistě jej nebude mít každý.

Abych své hodnocení shrnula... Audiokniha Kazatel se mi líbila, místy mě bavila opravdu hodně a užívala jsem si ji, ale místy mě popisy hodně nudily. Osobně bych opravdu hodně proškrtávala. Pokud ale přihlédnu k tomu, že se jedná o autorovu prvotinu, tak to vůbec nebylo špatné.

Nejvíce se mi líbily pasáže z minulosti, protože je autor napsal tak, že jsem měla pocit, že opravdu jsem v chalupě sedláků, jedu na hrkajícím voze nebo cítím zatuchlý vzduch kostela. Co je Honzovi Vojtíškovi vlastní, jsou také detailní popisy vražd, mučení atd. Zkrátka kosti praskají, krev stříká... Občas se mi až dělalo zle. Tohle v knihách moc nemusím, ale k hororu to klidně může patřit a koho podobné akce baví, tady si je opravdu užije.

Hodnocení: 75 % text, 50 % interpretace

Za audioknihu Kazatel moc děkuji vydavatelství Čti mi!, na jejichž stránkách můžete zjistit více. Zakoupit audioknihu můžete třeba na Audiolibrix.