Recenze: Kathryn Le Veque – Obávaný rytíř

11.10.2023

Máte chuť na "čistokrevnou" historickou romanci, kde muži jsou skuteční drsní válečníci a ženy jemné, romantické, ale přitom obdivuhodně silné a krásné? Pak by vám neměla uniknout novinka z nakladatelství Alpress – Obávaný rytíř od autorky Kathryn Le Veque. Já už jsem nečetla klasickou historickou romanci strašně dlouho, a tak jsem neodolala a vyzkoušela tuto a rozhodně jsem udělala dobře!

O čem je kniha Obávaný rytíř

V této na první pohled nenápadné knize se setkáváme s drobnou kráskou Kellington, která až doposud klidně žila s otcem – sirem Colebym – na hradě Pelinom. Ovšem ocitáme se v roce 1180 v Anglii, na skotském pohraničí a kolem krouží obávaný rytíř a krutý válečník Ajax de Velt. Tento muž, který nevlastní žádný šlechtický titul a od svého otce zná jen touhu po moci a vraždění ve prospěch dobývání území, mu přijde naprosto normální, se rozhodne dobýt právě Pelinom. My se s ním setkáváme ve chvíli, kdy hrad padl a začalo vraždění jeho obyvatel. Krásná Kellington mu však okamžitě padne do oka, a to nejen svým uhrančivým vzhledem, ale i nebývalou odvahou, s jakou oroduje za životy svých blízkých. Proto udělá výjimku. Pána Pelinomu a jejího otce nechá "jen" uvěznit a Kelli se služebnými zavře do žaláře. Usoudí, že dívka zná chod hradu a vyzná se i v ekonomických záležitostech, proto by se mu ještě mohla hodit.

Jak už jsem napověděla výše, jedná se o historickou romanci. Je tedy jasné, že krásná Kelli a nemilosrdný dobyvatel v sobě najdou zalíbení. Vtip je v tom, že Kelli, ač zamilovaná, si nebere servítky a pokládá jednu podmínku a příkaz za druhým. A Ajax bojuje sám se sebou a se svou pověstí, zda její požadavky plnit. Dokáže Kelli změnit jeho drsnou povahu? A jak se s tím srovnají Ajaxovi spolubojovníci, kteří rozhodně nehodlají poslouchat ženy a velitelovo okouzlení touto kráskou je jim na obtíž?

Užila jsem si to! Neskutečně moc! Tohle bylo opravdu krásné čtení, u kterého jsem si dokonale odpočinula. Faktem je, že z počátku jsem měla trochu chuť protáčet oči, protože ty kontrasty mezi Kelli a Ajaxem autorka zvýraznila opravdu hodně. Bylo to až přehnané. Ale v rámci žánru je to tak v pořádku. Vždyť historická romance je taková pohádka pro dospělé holky, a i my chceme někdy číst něco, co by mohlo dopadnou dobře, ač to zpočátku vypadá všelijak. Pokud bychom četly samé thrillery a detektivky, byl by svět jen černý. A v něm je problémů víc než dost, tak proč si neosladit život nějakou romantickou pohádkou z doby, která mohla klidně vypadat tak, jak ji autorka popisuje?

Dříve – v pubertě a ještě na začátku svého dvacetiletého "já" jsem historické romance skutečně hltala a milovala. Ostatně i můj první vlastní román – Gutta z Bubnu je jimi silně ovlivněn. To, že je dodnes označován čtenáři za jednu z mých nejlepších knih ukazuje i na oblíbenost tohoto žánru.

Já jsem si skutečně výborně početla. Autorka drsnou Anglii vylíčila tak, jak skutečně mohla vypadat – nelítostná doba, kterou ovládali především muži, a ženy musely být poslušné. Proč by se nemohla najít i jedna odvážná žena, která se mužů nebála a dokázala se jim postavit? A proč by se nemohl objevit jeden drsňák, který se zamiluje natolik, že je ochoten změnit svůj životní postoj?

Autorka nádherně vystihla postavy, jak po fyzické, tak po psychologické stránce. V knize je výborně vylíčeno, jakým způsobem Kelli vysvětluje Ajaxovi jeho hrůzné činy a proč s nimi nesouhlasí. Mimochodem, mrtvoly nepřátel nabodané na kůly a rozmístěné na nádvoří hradu, dokud samy neopadají byly popsané tak dokonale, že jsem cítila ten mrtvolný puch skoro až do svého obýváku. 😊

Autorka se opravdu s ničím nemazlila, a to se mi líbilo. I když byly někdy scény podle mě až trochu přehnané, k žánru to patří a já si čtení skutečně užívala plnými doušky. Začetla jsem se hned na prvních stranách a nedokázala se odtrhnout. Knížka je napsána svižně a nenajdete v ní žádná hluchá místa. Ve chvíli, kdy už se zdá, že je vše na dobré cestě, vždy přijde nějaký zvrat, díky kterému vás autorka udržuje v napětí až do poslední chvíle. Zkrátka historická romance, jak má být.

Hodnocení: 89 %

Za knížku Obávaný rytíř moc děkuji nakladatelství Alpress, které ji vydalo a na jehož stránkách ji můžete pořídit i vy, navíc za výhodnou cenu.