Recenze: Beate Rygiert - Dům knih

09.07.2023

Nádherná kniha podle skutečných událostí Dům knih od Beate Rygiert, kterou vydalo nakladatelství Metafora, nás zavádí do Berlína 20. let 20. století. Poznáváme tři ženy, každou z jiných poměrů, jejichž prostřednictvím poznáme nakladatelský dům Ullsteinů ze všech úhlů pohledu. Zevnitř, zvenčí, z vrstev těch nejvyšších i těch spodních. Tato kniha se čte jedním dechem a budete mít pocit, že žijete život spolu s hrdinkami.

O čem je kniha Dům knih

Hlavní hrdinkou tohoto zdánlivě jednoduchého, a přitom spletitého příběhu je Rosalie. Krásná, nadaná a sebevědomá třicátnice, která ví, co od života chce. Je rozvedená a užívá si svou svobodu a práci reportérky na volné noze, stejně jako tajemného milence, jehož prsty dosáhnou do nejvyšších vládních i společenských kruhů. Když ji seznámí s generálním ředitelem nakladatelského domu Ullsteinů, Franzem, netuší, že mezi nimi přeskočí jiskra. Stárnoucí vdovec se do krásné Rosalie zamiluje a nedbá odporu celého rodinného impéria, které se proti ní staví. Požádá ji o ruku a roztáčí nebezpečnou ruletu, která je oba může připravit o všechno.

Druhou ženou, jejíž osud sledujeme, je spisovatelka pracující pro Ullsteiny a Rosaliina kamarádka Vicki Baumová. Mnohem důležitější je ale třetí žena, mladičká Lili, která u Vicki pracuje jako písařka. Sama touží stát se spisovatelkou a tvrdě si jde za svým snem, i když ji v tom nízké postavení příliš nepomáhá. Je natolik silná, že dokáže podporovat i svého milého Emila, který touží prorazit jako fotograf - kde jinde, než u Ullsteinů. Osudy všech tří žen se postupně dokonale propletou a přivedou je k sobě. Kolem nich ale panuje bouře ve společenských kruzích, a navíc se k moci dostávají nacisté, kteří touží mocné židy zničit.

Tohle bylo naprosto famózní čtení, které mě neskutečně chytlo. Do poslední chvíle jsem netušila, že čtu příběh vystavěný na skutečných událostech, s většinou reálných postav. Autorka dokázala životy všech hrdinů podat skutečně románově, poutavě a čtivě. Prožívala jsem s nimi každičký okamžik, ať už se jednalo o rodinné či životní drama, nebo o soukromé prohry. Nejvíce jsem soucítila s Lili, protože mě fascinovalo, jak se dokáže rvát se svým osudem i nízkým postavením a jít si za svým snem. Naopak u Rosalie jsem tušila, že cesta, kterou si zvolila, nebude ta pravá. Bavilo mě však sledovat, jak se vyvíjí její vztah s Franzem i tápat, co jejich seznámením její tajný milenec s přezdívkou Kobra sledoval.

Co autorka dokázala naprosto dokonale vystihnout a vytvořit byla atmosféra meziválečného Berlína. Měla jsem pocit, že v těch místech i v té době žiju. Cítila jsem vůni pudru, luxusních jídel i hebkost oděvů, z nich paní Blumová, Liliina matka, šila oděvy. Cítila jsem vůni benzínu luxusních vozů, o které se staral jejich soused a slyšela šustot papírů i úhozy písařek do psacích strojů.

Jako spisovatelce mi byla nesmírně sympatická i celá atmosféra nakladatelského domu a jako fotografka jsem prožívala, když Emil hledal motivy pro své záběry.

Tato kniha nebude pro každého a rozhodně to není úplně oddechovka. Je to bravurně zpracovaný historický román, který vás naprosto okouzlí.

Hodnocení: 88 %