Recenze: Catherine Shepherd - Vražda za trest

10.11.2023

Vražda za trest je další ze série výborných kriminálních příběhů, v nichž vyšetřuje detektiv Florian a jeho kolegyně a zároveň přítelkyně, patoložka Julia Schwartzová. Zápletka je tentokrát hodně zajímavá, neboť se zdá, že mrtví nemají vůbec nic společného, kromě brutální smrti a svého vraha.

O čem je kniha Vražda za trest

V Kolíně nad Rýnem, kde se tato detektivní série odehrává, je nalezeno tělo mrtvé ženy. Na tom by nebylo nic až tak divného. Jenže mrtvá má uříznuté uši a místo nich jsou přišité uši, jež byly dlouhou dobu naloženy ve formaldehydu. Z ústavu věd navíc kdosi ukradl dvacet sklenic s naloženými částmi lidských těl. Znamená to, že pachatel bude pokračovat? Objeví se další mrtvoly a Florian s Julií budou hledat sériového vraha?

Stopy vedou detektivy k podivnému týpkovi - Burakovovi, který mrtvolu našel a ohlásil. Natáčel totiž porno v kontejnerech a v jednom z nich mrtvou našel. Může to snad být pachatel? A čeho se tak bojí jeho kolegyně, která s ním natáčela?

Celá série se odehrává v německém prostředí, většinou v Kolíně nad Rýnem a jeho okolí. Díky tomu je mi čtení sympatické, připomíná mi totiž německé kriminální seriály, které jsem jeden čas ráda sledovala. Baví mě také propojení detektivní práce s patologií, které se nabízí už tím, že jedna z vyšetřovatelů a hlavních postav (Julia) je patoložka. Nečetla jsem sice všechny díly této série, ale i tak ji mám ráda. Přesto musím napsat, že zápletkou a celkovým pojetím vražd a vyšetřování mi byl tento díl o něco méně sympatický. U mě jednoznačně vede Vražda v ledu.

Líbilo se mi, že se autorka nebojí propojit vyšetřování s osobními životy hlavních hrdinů. Někdo tohle nemusí a raději má především vyšetřování a detektivní zápletku. Já naopak osudy hrdinů sleduji ráda a mám dojem, že to jen umocňuje celkovou atmosféru příběhu a vlastně i celé série.

V tomto díle dostala trochu více prostoru Juliina asistentka, patoložka Lenja, což mě bavilo. Co mě bavilo o něco méně, byla komplikovanost děje a téměř žádná provázanost s mrtvými. To, že neměli nic společného, komplikovalo vyšetřování hlavním hrdinům, ale i mně. Ráda totiž dumám nad situací a baví mě hledat pachatele spolu s hrdiny. V tomto díle jsem se ale vůbec nechytala. Nemohla jsem přijít na motiv, ani na to, proč to všechno pachatel dělá. Pochopila jsem, i díky názvu, že mrtvé trestá. Ale co je spojuje a proč jim řeže části těla, aby jim přišil naložené, cizí končetiny, uší apod., to mi jasné nebylo. A pachatele jsem nevypátrala ani náhodou.

Hodnocení: 79 %

Za knihu Vražda za trest moc děkuji nakladatelství Cosmopolis a nakladatelskému domu Grada, které ji vydalo. Na stránkách Grady si můžete knihu za výhodnou cenu koupit i vy, stejně jako předchozí díly série.