Recenze: Gill Paulová – Prokletí hrobky

18.12.2022

Životopisné romány z nakladatelství Metafora patří mezi mé oblíbené. Ráda poznávám život slavných žen, nebo těch, které stály po boku slavných mužů. Prokletí hrobky je ale nejlepší, kterou jsem dosud z této řady četla. Pojednává o Evelyn Herbertové, dceři lorda Carnavona, která jako úplně první člověk vkročila do hrobky faraona Tutanchamona poté, co byla nalezena Howardem Carterem.

Příběh o nalezení Tutanchamonovy hrobky archeologem Howardem Carterem mi není cizí. Již jsem na toto téma několik knih četla, dvě dokonce z pera skvělého Philippa Vandenberga. Možná i díky tomu, že je mi téma tak blízké a starověký Egypt mě zajímal již od malička (byť jsem ho zatím stále ještě nenavštívila osobně), způsobilo, jak moc mě kniha Prokletí hrobky zaujala a líbila se mi.

Lady Evelyn Herbertová, později provdaná jako Beuchampová, byla dcerou lorda Carnavona, který Carterovy vykopávky financoval. Carter byl otcův dlouholetý přítel a Evelyn ho znala od dětství. A také od dětství hltala knihy o Egyptě a toužila stát se archeoložkou.

Když Carter objevil Tutanchamonovu hrobku, bylo nutné dodržet řadu předpisů. Do hrobky nesměli vstoupit dříve, než budou přítomny úřady a památkáři Egypta i Británie. Jenže touha spatřit víc byla silná. A tak Carter, Evelyn a její otec tajně vstoupili do hrobky ještě dříve, než to bylo oficiálně povoleno. Carter vykopal jen malý otvor a Evie se jím protáhla jako první. Byla tak skutečně úplně první osobou, která do faraonovy hrobky vstoupila. Navíc na odchodu odnesli každý nějaké "suvenýry", které nebyly nahlášeny v nálezech a zůstaly v jejich rukách.

Evelyn netušila, že si nejspíš se zlatou dózou na balzám odnáší i své "faraonovo prokletí", které má údajně postihnout každého, kdo vstoupí do hrobky a naruší tak klid mrtvého. Ani ona a ani Carter těmto povídačkám nevěřili. Jenže již brzy po návštěvě hrobky její otec těžce onemocněl kvůli "pouhému" štípnuté komárem. Carter začal mít žaludeční a jiné zdravotní problémy a postupem let nečekaně či tragicky zemřeli i další lidé. Evie tomu nevěřila do doby, než se jí samotné stala tragická nehoda, od které ji trápily mrtvice ovlivňující celý její dosavadní život.

Autorka pojala životopisný román velmi precizně, přesto se nemusíte bát, že by vás trápila nudným výčtem životních událostí. Naopak. Střídá živě kapitoly ze "současnosti", tedy z roku 1972, kdy měla Evie jeden z velkých záchvatů a mrtvice ji na dlouhé měsíce upoutala na lůžko a obrala ji o pořádný kus paměti. To, co se dělo v nejbližších letech, si nepamatovala. Ale překvapivě skvěle si pamatovala, co se dělo v roce 1922, kdy Carter Tutanchamona nalezl, i to, jak se seznámila se svým budoucím mužem. Když za Evie v roce 1973 přijde archeoložka z Káhirského muzea s tím, že dává dohromady soupis předmětů z hrobky a že jsou na něm nějaké nesrovnalosti a potřebuje, aby jí Evie pomohla, ochotně se toho chopí. Netuší, že tím probudí staré vzpomínky, které jí budou zdravotně jen přitěžovat. Díky tomu však máme možnost sledovat to, co se děje v Evelynině současném životě i to, co se dělo kdysi, jak žila a jak neustále narážela na "prokletí hrobky".

Román byl psán velice citlivě a hodně se točil především kolem Evie samotné. Já jsem se díky tomu dozvěděla plno zajímavostí o ní samotné i o tom, co se tehdy dělo, když byl faraon nalezen. Předchozí romány, které jsem četla, se tématu věnovaly především po archeologické stránce, zatímco nyní jsem vše viděla i z té druhé - lidské strany.

Prokletí hrobky sice může svým názvem svádět k tomu, že se jedná o konspirativní román ve stylu Dana Browna, ale není tomu tak. Kdo bude hledat velké napětí a dobrodružství, bude zklamaný. Já jsem však takové očekávání neměla a dostala jsem nádherný, citlivě napsaný, spíše ženský román, který mě doslova pohltil, dozvěděla jsem se plno nového a zamyslela se nad tím, nakolik dokáže jedna informace o prokletí narušitelů hrobek ovlivňovat životy lidí.

I když je to román, který bude sedět spíše ženám, věřím, že se najdou i muži, kteří si v něm najdou to své a bude je bavit.

Hodnocení: 95 %

Za román Prokletí hrobky moc děkuji nakladatelství Metafora a nakladatelskému domu Grada, kteří mi knihu poslali k recenzi.