Recenze: Jaromír Jindra - Boj slepého krále

04.05.2022

Lucemburská sága jihočeského autora Jaromíra Jindry už má pět dílů. I když jsem pátý díl - Karel IV. a koruna římských králů četla již o Vánocích, stále mi chybělo přečíst díl předchozí. Z historického hlediska mi to nevadilo. Znám tyto dějiny dobře a neměla jsem problém se čtením dílů na přeskáčku. Nyní jsem se ke čtvrtému dílu vrátila. Jak se mi kniha Boj slepého krále líbila?

Kniha nás zavádí do období, kdy se český král Jan Lucemburský pomalu udobřoval se synem, kralevicem Karlem. Jan stárne a má stále větší potíže se zrakem. Dobře ví, že slepý král je zranitelný. Přesto, nebo možná právě proto, se snaží pozici svého syna Karla, budoucího českého krále Karla IV., všelijak posílit. Jednou ze snah je i prosazení Karla na císařský trůn. Dříve, než si Karel nasadí na hlavu korunu římských králů, účastní se s již téměř slepým Janem boje Francie proti Anglii, jako spojenec francouzského krále.

Vedle linie, v níž sledujeme osudy Jana a Karla, běží příběh vedlejších postav z předchozích dílů, Matouše Rozoumka a kastelána na jeho tvrzi Vildštejně, Františka. Ten se musí poprat se svými touhami a zároveň zajistit bezpečí tvrze, zatímco Rozoumek vyrazí na pomoc králi.

Čím hlouběji se do této série propadám, tím více mě baví. U třetího dílu Jed pro kralevice jsem sice měla dojem, že obě linie běží vedle sebe bez hlubšího propojení, ale tentokrát jsem maximálně spokojená. Bavily mě příběhy králů i jejich poddaných. Krásně se prolínaly a doplňovaly a díky tomu nenajdete v příběhu žádná hluchá místa.

Musím také vyzdvihnout kvalitu textu, který pojednával o Janovi a Karlovi. Autor píše, jako kdyby ty dva osobně znal. Prošel při své práci řadu historických knih a kronik a díky tomu jsou jejich rozhovory dokonale autentické. I když mě více baví příběhy obyčejných rytířů, tudíž fiktivních postav, příběhy králů mě nepřestávají překvapovat. A to i přesto, že tuto část našich dějin znám celkem podrobně.

Pokud máte rádi historické romány z českého prostředí, rozhodně doporučuji celou tuto ságu. Knihy se sice dají číst i samostatně, ale určitě je lepší, když nebudete přeskakovat, jako já. Příběhy na sebe navazují, a i v případě že znáte dějiny, vyprávění o Matouši Rozoumkovi a dalších fiktivních postav by vám nedávalo smysl.

Knihu Boj slepého krále vydalo nakladatelství Brána a můžete ji koupit ZDE.

Hodnocení: 5/5