Recenze: Jaromír Jindra - Případ zazděné šlechtičny

30.11.2022

Jihočeský autor Jaromír Jindra a nakladatelství Lirego připravili čtenářům na podzim předvánoční dárek v podobě nové knihy Případ zazděné šlechtičny, což je již šestý a zároveň závěrečný díl série Vzpomínky budějovického kata.

Opět se zde setkáváme s katem Francim, který vykonává své řemeslo spolu s pomocníkem Houskou, jenž se touto prací zachránil před šibenicí. Zatímco Franciho žena Klárka je učiněný poklad, ta Houskova mu dává pořádně zabrat. Franci stále řeší, jak to udělat, aby se mohl vykoupit ze služby a zbavit se nečistého katovského řemesla. Není to však jednoduché.

Velké změny se dějí na Budějovické radnici. Písař Petronius povýší. Stává se budějovickým měšťanem a usedá v městské radě a není sám. Navíc se stává novým budějovickým soudcem, což nepřináší jen výhody. Petronius se vždy snažil, aby se všechny zločiny vyřešily spravedlivě, bez pomoci katových nástrojů. V roli soudce v tom hodlá pokračovat, ale osud mu hází pod nohy jen samé klacky. Jeho první týdny v nové roli jsou tak velmi krkolomné. Navíc Petroniovi se výrazně mění i osobní život...

Jaromír Jindra zasadil tuto řadu do raně novověkých Budějovic. U jednotlivých případů navíc vycházel ze skutečných zločinů, které se v Budějovicích v minulosti děly. Jen je občas posunul do období, které se mu hodilo a není totožné se skutečným časem zločinu. To ale vůbec nevadí. Díky tomu je kniha poutavá, napínavá, ale také uvěřitelná.

Případ zazděné šlechtičny je stejně jako předchozí díly vyprávěn ve dvou liniích. První popisuje er-formou, co se v Budějovicích děje, druhá je pak představována jako deníkové zápisky kata Franciho, tedy ich-formou. Tyto zápisky jsou vždy na konci každé kapitoly jako "Katovo intermezzo".

Musím napsat, že se mi celá tato série dostala hodně hluboko pod kůži a čtení knížky jsem si natahovala, jak to šlo. Věděla jsem, že se jedná o závěrečný díl a nechtělo se mi s oblíbenými postavami loučit. I když má autor sérií více, tato je pro mě jednoznačně nejlepší. A upřímně doufám, že se k mým oblíbeným postavám časem přece jen ještě vrátí. Ostatně, vyprávět by v nich mohl klidně sám soudce Petronius.

Hodnocení: 100 %

Za knížku Případ zazděné šlechtičny moc děkuji nakladatelství Lirego, a moc jí přeji, aby našla stejně jako celá řada spoustu nadšených čtenářů.

Knížku můžete zakoupit ZDE.