Recenze: Karen McQuestion - Dítě noci

08.12.2022

Kniha Dítě noci mě zaujala na první pohled svou tajemnou obálkou. Po přečtení anotace mi bylo jasné, že mi nesmí uniknout. Očekávala jsem totiž psychologický thriller, který mi nedá spát. Realita byla poněkud jiná než očekávání. Dítě noci není thriller, ale spíše psychologický román, který bude hrát na nervy všem, kteří nesnesou pocit, že existuje malé dítě, zavřené kdesi v domě, nejspíš týrané, jež nikdy nevidí světlo slunce. Zkrátka - Dítě noci. A spát? Spát mi tato kniha opravdu nedovolila!

Sharon je starší žena v důchodu, která žije sama v malém domku o pár pokojích. Jedné noci se jde dívat na zatmění měsíce, když si všimne, že v okně sousedního domu se svítí. To by nebylo nic zvláštního. Jenže Sharon spatří malé dítě, jak v tuto pozdní hodinu myje nádobí. Dítě si vyfotí a přemýšlí, kde se u sousedů vzalo. Vždyť mají jen psa a sedmnáctiletého chlapce. Že by to byla návštěva? Ale proč myje nádobí, a ještě takhle pozdě?

Život Sharon je poklidný, možná až moc. Když jí dcera Amy zavolá, že jako sociální dohled má na starosti dvacetiletou Nikitu, která nutně potřebuje nové ubytování, Sharon sice váhá, ale nakonec jí ho poskytne. O mladé ženě nemá valné mínění, ale brzy je vyvedena z omylu. Překvapivě si velmi dobře rozumí. A navíc je jediná, které se svěří s podezřením, že u sousedů se děje něco nekalého. Společně začnou pátrat, kdo byla holčička, kterou Sharon v noci spatřila.

Román Dítě noci se mi líbil od samého začátku, i když byl na mě rozjezd trochu pomalý. Autorka vypráví dost rozvláčné a podrobně vysvětluje pocity postav, hlavních i vedlejších. Střídá kapitoly, v nichž sledujeme, co dělá Sharon, Nikita i další postavy. Autorka si příliš hlavu s ukrytím tajemství nedělá. Prakticky od začátku nám ukazuje holčičku Ami a její život v rodině, která rozhodně není její vlastní. Sledujeme, jak se tam dostala, co se tam děje, ale také sledujeme, jak se s její přítomností vyrovnává sedmnáctiletý Jacob i ona sama.

Dítě noci má děj sice trochu rozvleklý a já osobně bych ho trochu proškrtala, přidala napětí a zrychlila, ale pro ty, co se vyžívají v precizním popisování života, psychologii postav i děje samotného, bude kniha dokonalá.

Na začátku sledujeme ještě manželský pár, kterému se ztratila dospělá dcera. Zpočátku nechápeme souvislost, a dokonce jsem na ně na několik desítek stran úplně zapomněla, ale postupně mi docházelo, že o nich autorka nepíše jen tak. Od poloviny knihy už jsem tušila, jakou roli tyto postavy budou mít. Možná i to mě trochu zklamalo. Zkrátka žádné překvapení na závěr. Autorka vše poctivě popsala už v průběhu děje.

I přes některé mé výtky se mi kniha Dítě noci moc líbila. Postavy Niki, Sharon, Ami a dokonce i Jacoba mi přirostly k srdci a nechtělo se mi s nimi loučit. Od poloviny knihy jsem četla dlouho do noci a nedokázala knížku odložit. Proto ji i vám ráda doporučím. Jen nečekejte žádné velké napětí (i když, v samém závěru se i toho trochu dočkáte).

Hodnocení: 79 %

Knihu Dítě noci můžete koupit na stránkách nakladatelství Cosmopolis a nakladatelského domu Grada, kterým moc děkuji za recenzní výtisk.