Recenze: Leslie Connorová – Nový domov

19.07.2023

Čas od času si ráda přečtu i knihy, které jsou určeny mnohem mladším čtenářům, než jsem já. Novinka z nakladatelského domu Grada – Nový domov od Leslie Connor na první pohled vypadá jako kniha pro dospělé. Jak už ale napovídá edice Bambook, je určena dětem od 11 let. Přesto se jedná o hutné čtení, které už je určeno zdatnějším čtenářům. Jak se mi kniha líbila?

O čem je knížka Nový domov

Lydiie je mladá dívka, které se právě život roztříštil na padrť. Až doposud žila jen s těžce nemocnou matkou, učila se s ní doma a pečovala o ni. Před Silvestrem však maminka zemřela na slabé srdce a Lydii tak čeká stěhování k tetě Brat a její přítelkyni. Obě ženy žijí na statku se starcem, který každý den zkoumá, jestli už náhodou není mrtvý a dlouhonohým chrtem. Lydie má pocit, že musí být za nový domov vděčná a snaží se být užitečná. Pokud však není s novou, poněkud zvláštní rodinou, zavírá se ve svém pokoji, dloube díru ke komínu a prohlíží si obrázky "bohyní". Koláže, které tak rády tvořily s matkou.

Oběma starším ženám se zřejmě zdá, že jeden nováček v jejich domě nestačí. Obě milují psy a očividně rády zachraňují bytosti bez domova, a tak se vypraví na akci, kde nabízí opuštěné psy k adopci. Lydii vezmou s sebou, ale ta k nebohým čtyřnožcům necítí žádné návaly lásky. Když jednoho vyberou, vezme to zkrátka jako jejich rozhodnutí. Lydie se snaží samozřejmě pomáhat i s novým, a jak se ukáže, značně problematickým psem, který dlouho nemá jméno. Připadá si tak trochu jako on. Najde si k němu někdy cestu?

Od této knihy jsem očekávala především psí lásku a lásku ke psům. To jsem částečně dostala, leč má to své mouchy. Ač je kniha určená mladším čtenářům, řekla bych, že je psána dost těžkopádně a nemá žádný extra poutavý děj, který by mladé čtenáře "nutil" číst dál a dál. Já osobně jsem se místy musela do čtení přímo nutit. Chtěla jsem vědět, jestli nakonec bude nějaké zajímavé rozuzlení, něco, proč se příběh tak poklidně až nudně táhne, něco, co mi dá pocit, že jsem tuto knížku nečetla zbytečně. Bohužel jsem k žádnému rozumnému argumentu nedošla.

Autorka vypráví příběh, kde je snad úplně všechno zvláštní – domov, kam se Lydie nastěhuje, škola, statky, kamarádky z nové školy, ale především soužití s tetami a prapodivný humor, kterým je příběh protkán. Rozhovory jsou rovněž podivné a často mě napadlo, že autorka jen potřebovala něčím oživit nudný děj nebo natáhnout příběh. Zkrátka jsem si v této knize nějak nedokázala najít nic, co by mi dalo příjemný pocit ze čtení.

Dětem se nejspíš ta zvláštnost všeho bude líbit. Nejspíš je zaujme Lydie se svými problémy a snahou vyrovnat se s novým životem i matčinou smrtí. Může se jim také líbit sžívání se se spolužáky a nacházení přátelství, ať už s lidmi, nebo se zvířaty. Nový a problematický pes měl nejspíš do knihy vnést humorné chvilky, ale ani to mě nijak nenadchlo. Z celého příběhu jsem měla pocit smutku, melancholie a té podivnosti, která vše doprovází. Zkrátka tato knížka nebyla pro mě. Čekala jsem dojemný příběh přátelství se psem, ale všechno bylo takové "nijaké".

Nedokážu vůbec odhadnout, nakolik tato kniha zaujme mladé čtenáře, protože mě zkrátka nebavila a nezaujala ničím. Snad jen kolážemi bohyní, které Lydie dělala s matkou. I když – i ty byly zvláštní. Děti ale možná v příběhu najdou něco, co v něm já, jako dospělá, nevidím.

Hodnocení: 65 %

Za knížku Nový domov děkuji nakladatelskému domu Grada, na jehož stránkách si ji můžete koupit, pokud vás příběh zaujal.