Recenze: Magdalena Wagnerová – Magická místa Čech a Moravy

09.12.2022

Magdalenu Wagnerovou už znám z jejích knih o pražských domech, pověstech a pověrách. Mám doma hned tři a všechny se mi moc líbily. Líbí se mi, jak krásně propojuje právě pověsti s historickými fakty, a navíc umí místo vždy dokonale popsat. Hned máte chuť se tam rozjet a projít si popisovaná místa osobně. Její kniha Magická místa Čech a Moravy, novinka z nakladatelství Plot, mi proto nesměla uniknout. A jelikož mi ji nakladatelství poslalo po mém dotazu na spolupráci, nemusela jsem čekat, až se k ní na seznamu knih, které si chci pořídit, prokoušu a četla jsem ji takřka ihned. Jak se mi líbila?

Nečtu jen romány a povídky. Čas od času sáhnu i po kvalitní knize populárně naučné, především z oblasti historie nebo zajímavých míst naší země. Nejen proto, že mě to velmi zajímá, ale i proto, že spoustu informací pak využívám v knihách, které pro vás píšu.

Kniha Magická místa Čech a Moravy má formát mezi A4 a A5 a jedná se o knihu v tvrdých deskách, vázanou a celobarevnou. Texty bohaté na pověsti i historická fakta doplňují krásné fotografie. Škoda jen, že na některých místech nejsou tak ostré, jak by si vybraná místa zasloužila. Nevím, zda to bylo chybou tisku či fotografie nebyla tak kvalitní.

Autorka nám postupně představila 39 míst v Čechách a na Moravě, která jsou zajímavá nejen architektonicky nebo svou historií, ale také magickou atmosférou či tajemnou pověstí, která se k nim váže. V první kapitole představuje děsuplnou Prahu, kde spolu s ní čtenář navštíví nejzajímavější místa s poměrně strašidelnými pověstmi. Tato místa jsem znala již z jejích předchozích knih, ale opakování je matka moudrosti, a tak mi to vůbec nevadilo. Podobně to bylo i se třetí kapitolou, kde nás zavádí na židovské památky Prahy.

Velmi zajímavá je i kapitola o věžích sebevrahů. Ostatní kapitoly už byly věnovány vždy jednomu konkrétnímu místu, např. Branišovský les, propast Macocha, torzo kláštera ve Světcích, Šemíkův hrob nebo Svatý kámen. Na některých místech jsem byla, aniž bych tušila, že jsou tak zajímavá a mají celkem pohnutou historii. Jiná místa znám naopak důvěrně a dalšími mě autorka překvapila, neboť jsem o nich nevěděla zhola nic. Všechny kapitoly mě však moc bavily, protože autorka píše skutečně velmi čtivě.

Magdalena Wagnerová ve svých textech kombinuje své psané slovo, v němž nechybí ani dojmy a pocity, které prožívala na popisovaných místech, s historickými fakty, úryvky ze slavných děl i z kronik známých kronikářů, jako byl třeba Václav Hájek z Libočan. Na textu je vidět, že prošla množství pramenů a dalších zdrojů. Ostatně odkud čerpala se dozvíte v závěru publikace v sekci Prameny, odkazy a další literatura.

Nakladatelství Plot vydalo v této edici od Magdaleny Wagnerové i další publikace - jmenujme např. Tajuplné hory a vrchy v Čechách a na Moravě nebo Tajemství zřícenin v Čechách a na Moravě. Asi nemusím psát, že bych si ráda postupně o tyto publikace rozšířila svou knihovnu. Rozhodně za to stojí.

Hodnocení: 99 %

Ať už si o podobných místech jen čtete, nebo je také navštěvujete a hledáte inspiraci na výlety, kniha Magická místa Čech a Moravy vás jistě nadchne, tak jako mě.

Zakoupit ji můžete (mimo jiné) na stránkách nakladatelství Plot, kterému moc děkuji za recenzní výtisk.