Recenze: Martina Novotná - Svědectví uloupené dýky

20.05.2023

První díl nové detektivní série z doby Václava II., v níž se objevuje coby hlavní vyšetřovatel pan Tadeáš z Příhraz, jsem četla poměrně nedávno. O to víc jsem se těšila na "dvojku". Měla jsem postavy a jejich činy ještě v živé paměti. Dokázal i druhý díl - Svědectví uloupené dýky - splnit má hodně velká očekávání?

O čem je kniha Svědectví uloupené dýky

Pan Tadeáš se svými sluhy Vítkem a Prokopem se konečně vrací na Příhrazy. Nemohou se dočkat, až opět uvidí své známé a Vítek konečně obejme Klárku. Toto štěstí jim však není přáno. Nedaleko Bakova jsou přepadeni bandou lapků, které sice bez problémů "vyřídí", Vítek je však zraněn. Řezná rána v jeho noze vyžaduje ošetření a klid na lůžku. Dojedou tedy do nedalekého hostince, kde si může Vítek konečně lehnout.

Pan Tadeáš není touto zastávkou nijak nadšený, ale především má o svého sluhu, kterému dal falešný titul "panoš", velký strach. Zatímco Vítek odpočívá ve společnosti Prokopa nahoře v pokoji pro hosty, pan Tadeáš si dává v šenku večeři. Seznámí se tak a dalším příchozím - chvástajícím se kupcem Řehořem. Ten mu sice není nijak sympatický, ale rozhodně mu pan Tadeáš nepřeje smrt. Přesto je kupec další den nalezen mrtev ve svém pokoji.

Pan Tadeáš nemá zájem ujímat se tohoto případu. Jenže když se setká s bakovským rychtářem, zjistí, že mu nejspíš nic jiného nezbude. Rychtář se zdá tak neschopný, že by se mrtvému nejspíš nedostalo žádné spravedlnosti.

Historické detektivky Martiny Novotné patří bezpochyby mezi to nejlepší, co se mi kdy dostalo do ruky v tomto žánru. I když pan Tadeáš z Příhraz nepatří právě mezi mé oblíbence - mám raději její další knižní hrdiny - romány s ním jsou perfektně napsané, promyšlené do nejmenšího detailu a je na nich vidět péče, kterou jim autorka věnuje. V prvním díle s panem Tadeášem jsem si oblíbila hlavně jeho sluhu Vítka. Ten mi byl mnohem sympatičtější, než suchar a občas nafoukanec Tadeáš. Jenže ve Svědectví uloupené dýky jsem měla smůlu. Vítek se zranil a zůstal tak mimo vyšetřování, upoután na lůžko v nepříliš přívětivém hostinci.

Samotné pátrání pana Tadeáše okořenil nafoukaný rychtář z Bakova, který svým chováním zastíral vlastní problémy. Faktem je, že některé kroky a jednání pana Tadeáše mi v tomto díle přišla nelogická a mnohdy bych udělala něco jinak. Pachatel byl tak dokonale skryt v pavučině falešných vodítek, že jsem jej odhalila až těsně před koncem, spolu s panem Tadeášem. Tentokrát jsem neměla ani špetičku podezření.

Co mě na knize zarazilo, byla odfláknutá práce korektora. Bylo v ní plno překlepů, ale i gramatických chyb, jako např. "mi" ve chvíli, kdy se jednalo o skupinu lidí, a tudíž tam mělo být "my". To je bohužel do očí bijící a u takového nakladatelství, jako je Moba, bych podobné chyby rozhodně nečekala.

Celkově hodnotím knihu Svědectví uloupené dýky velmi pozitivně. Rozhodně je to další skvělá práce této autorky, a i když mám raději ostatní hrdiny, těším se na další díl s panem Tadeášem (a hlavně i s Vítkem).

Hodnocení: 80%

Za knihu Svědectví uloupené dýky moc děkuji nakladatelství Moba, na jejímž e-shopu ji koupíte za skvělou cenu.