Recenze: Martina Novotná - Tajemství hradu Klamorná

01.12.2023

Vypadalo to, že se pokračování příběhu s vojákem Martinem a jeho kamarádem Bohdanem asi nedočkáme. Naštěstí se rukopisu ujalo skvělé nakladatelství Alpress, které jej nedávno vydalo. Já se hned na novinku vrhla, protože tento dlouhovlasý hrdina je mi velmi sympatický. Jak se Martina Novotná popasovala s knihou Tajemství hradu Klamorná?

O čem je kniha Tajemství hradu Klamorná

Na hrad pana Vícka z Ujkovic dorazí jistý šlechtic, jehož spory s bratrem se řešily již v knize Prokletí hradu Mydlovar. Naštěstí není podstatné, zda jste ji četli či nikoliv. Příběh v knize Tajemství hradu Klamorná se dá číst i samostatně. Pán z Ujkovic je požádán, zda by nechal vyšetřit podivnou smrt pana Věroslava. Ten byl bratrem vyhoštěn z rodné tvrze a usadil se na Klamorné, kde se stal správcem. Pán z Ujkovic není touto žádostí příliš nadšen, neb si o Věroslavovi myslí své. Pátráním však pověří již osvědčeného vojáka Martina. Navíc se přijde na to, že zloděj v jejich spíži není zloděj, ale pan Bohdan, kterého vyhnal proradný pán z Mydlovaru. Pán z Ujkovic ho zaměstná na své tvrzi, a tak se do pátrání po vrahovi pana Věroslava pouští společně.

Kroky je zcela logicky zavedou právě na Klamornou, kde se zpočátku zdá, že za jeho smrt může skupina lapků, které se již notnou dobu snaží polapit místní velitel stráží Jeroným. Martin s Bohdanem se pustí do pátrání. Pán z Klamorné jim v tom moc nepomáhá. Ukazuje se však, že ho vražda jeho správce opravdu velmi zdrtila.

Martina Novotná každou další knihou ukazuje, že je opravdu spisovatelka s velkým "S". Její příběhy jsou od prvních stránek poutavé, krásně se čtou, příběh plyne svižně a obsahuje plno akčních scén a zajímavých situací. Také Tajemství hradu Klamorná toto všechno splňuje. Přesto je série s Martinem a Bohdanem trochu jiná než její ostatní knihy. Více než samotné pátrání, se zde dostává do popředí akce. Zatímco voják Martin je ten silný, kdo snadno zkrotí i partu zlodějů, Bohdan je zde na přemýšlení. Proto se i zde dočkáme zajímavých dedukcí, vyšetřování i falešných vodítek. Je jich však méně než v jiných příbězích.

Zpočátku se zdá, že se hrdinové vydávají po správné stopě. Jenže z napínavé akční zápletky se pátrání trochu vytrácí. Samotné odhalení pravdy panen Bohdanem mi pak přišlo příliš jednoduché a nepříliš podložené. Trochu jako když Hercule Poirot odhalí všechna vodítka a vyloží karty na stůl, aniž bychom předem věděli, že nějaká existují. Vysvětlení samozřejmě nechybí, ale mně prostě chyběla ta provázanost vyšetřování v příběhu. Za to autorce tentokrát jednu hvězdičku strhnu. Protože pokud by na tohle všechno Bohdan najednou přišel sám, jako by se mu náhle rozbřesklo, musel by být naprosto geniální.

Přesto jsem moc ráda, že Martin a Bohdan dostali šanci a jejich druhý příběh vyšel. A už nyní se těším i na další možné pokračování. :)

Tato kniha je skvělá pro všechny milovníky historických detektivek. Odehrává se na středověkých hradech a Klamorná je o to zajímavější, že to byl hrad skalní. Autorka perfektně dokáže popsat historické období a tamní atmosféra na vás z knihy doslova dýchá.

Hodnocení: 85%

Za knihu Tajemství hradu Klamorná moc děkuji nakladatelství Alpress, které ji vydalo a na jejichž stránkách ji můžete zakoupit.