Recenze: Matthew Reilly - Ztracená města

03.11.2023

Tak tohle byla naprosto famózní jídla! Od Matthewa Reillyho jsem až dosud nic nečetla, ale zaujala mě anotace knihy, podle které jsem si říkala, že by Ztracená města mohla být něco jako knihy Dana Browna. To, co jsem dostala, se vymykalo všemu, co jsem až dosud četla. Zpočátku jsem byla na rozpacích, ale pak…

O čem je kniha Ztracená města

Hlavním hrdinou tohoto dobrodružného románu s prvky sci-fi a konspirační teorií je Jack West. Neohrožený bojovník bez jedné ruky, o níž přišel v předchozích bojích. Se skupinou svých přátel, kolegů i rodiny bojuje za záchranu světa, k jejímuž rozkladu sám tak trochu přispěl výhrou ve Velkých hrách, ze kterých měl vzejít nový král světa. V tomto románu neexistují jen hranice zemí, které známe my. Jsou tu i čtyři mocnosti, čtyři království, které územně pokrývají celý svět a jsou to ve skutečnosti ony, kdo hýbe vším, co se v našem světě děje. Při Velkých hrách měl vzejít nový král. Cosi se však pokazilo a Jack nyní musí splnit několik důležitých úkolů, aby svět zachránil před naprostou zkázou.

Tím, že jsem nečetla předchozí díly a ani jsem zpočátku netušila, že román na něco navazuje, byla jsem celkem v rozpacích. Čtyři království, Minotaurové, Podsvětí, Hádes atd. A najednou Jack v nejmodernějším letounu, s vymoženostmi, které my, běžní smrtelníci nevyužíváme. Co to je? Bude se mi to líbit?

Chvíli mi trvalo, než jsem se ponořila do děje, protože autor v prologu sice shrnul předchozí události, ale bylo jich tolik, že jsem měla problém se zorientovat. Nejen v tomto podivném světě, ale i v jednotlivých postavách. Jakmile jsem však pochopila, o co se jedná, ponořila jsem se do příběhu a doslova jsem jej hltala.

Autor kombinoval některé postavy i prvky ze starověkých legend i historie, narouboval je na současný moderní svět a vytvořil čtyři imaginární království i mnišský a rytířský řád bojovníků, který silné připomínal Templáře, jen o dost temnější. Čtenáře provede téměř po celém světě a podíváme se s ním i do Benátek, čímž mě hodně potěšil, protože Benátky miluju.

Spolu s Jackem a jeho pomocníky hledáme legendární artefakty, jako Achillovu přilbu, Excalibur nebo Poseidonův trojzubec. A samozřejmě i tři Ztracená města, jako Thule nebo Atlas - Atlantidu, v nichž musí současné proběhnout tři rituály.

Když autorovi odpustím, že Jack se občas dostal z průšvihů dost neuvěřitelnými až bizarními způsoby a často ho někdo nečekaně zachránil, kdo se zjevil jako anděl z nebes, je to výborný dobrodružný román plný napětí, akčních scén i zajímavé historie, i když přizpůsobené v autorův prospěch. Tohle bylo čtení naprosto podle mého gusta a rozhodně si seženu i předchozí knihy autora. Tohle prostě chci číst!

Hodnocení: 89 %

Za knihu Ztracená města moc děkuji nakladatelství Alpress, které ji vydalo a na jehož stránkách si ji můžete koupit, stejně jako autorovy předchozí knihy.