Recenze: Melita Denková - Poslední Přemyslovna

27.10.2023

Knihy ze série historických románů o českých šlechtičnách, které vydává nakladatelství Alpress, čtu moc ráda. Píšou je různé autorky. Já jich nejvíce přečetla od Oldřišky Ciprové a Jaroslavy Černé. Neznámá mi není ani Hana Whitton. Od Melity Denkové jsem ale dosud nic nečetla, a tak jsem si říkala, že už je na čase. Vybrala jsem si její novinku Poslední Přemyslovna. Udělala jsem dobře? Jak se mi knížka líbila?

O čem je knížka Poslední Přemyslovna

Hlavní hrdinkou tohoto historického románu je Anežka. Dcera krále Václava II. a jeho polské manželky Richenzy, zvané Alžběta Rejčka. Anežku poznáváme jako desetiletou princeznu žijící se svou matkou v Hradci Králové. Je divoká a miluje kejklíře. Ráda by se naučila některé jejich kousky. Když na oslavu jejích narozenin dorazí známá skupina s trpaslicí Andělínou, zatouží se Anežka naučit chodit po laně jako ona. To se však pro princeznu nehodí.

Ač je Anežka princezna, nápady má stejné bláznivé, jako jiné děti. Provede proto lumpárnu, která donutí její matku souhlasit se zasnoubením s polským hrabětem. Jenže o tom Anežka nechce ani slyšet. Jak ji donutit, aby dobrovolně souhlasila? Jde to vůbec?

Moje hodnocení:

Melita Denková píše úžasně. Jako jediná ze všech zmíněných autorek se snaží, aby její postavy mluvily češtinou přizpůsobenou staré době. To může někomu vadit, protože se knížka nečetla tak lehce, jako ostatní z této edice, ale mně se to líbilo. Bylo to mnohem uvěřitelnější než běžný ženský román v historických kulisách.

Kniha samozřejmě není jen o Anežce. Tím, že se pohybuje v prostředí matčina dvora, sledujeme i známé soupeření Alžběty Rejčky a jejího milence, Jindřicha z Lipé, s královským vládnoucím párem - Eliškou Přemyslovnou a Janem Lucemburským. V jedné části dokonce dostanou tyto události přednost a Anežka je trochu odsunuta do pozadí, což mě mrzelo. Čekala jsem, že to bude přece jen trochu více o ní. Chápu však, že milenecký vztah Alžběty s Jindřichem a jeho uvěznění, stejně jako vzdor Elišky vůči královskému manželovi, byly velmi lákavé téma a byla by škoda to v příběhu nezúročit. Ale stejně…

I tak jsem si čtení moc užívala a dozvěděla jsem se o této přemyslovské princezně spoustu zajímavých věcí. Až dosud jsem vlastně o jejím životě nic neznala. Z toho důvodu také netuším, kdy autorka vycházela z historických skutečností a co je dílem její fantazie. Tak jako v mnoha knihách této série bych uvítala doslov, kde by to autorka uvedla na pravou míru.

Pokud hledáte zajímavý a čtivý historický román, který nebude příliš přeslazený, a navíc se odehrává v českém středověku, rozhodně si Poslední Přemyslovnu nenechte ujít.

Hodnocení: 78 %

Za knihu Poslední Přemyslovna moc děkuji nakladatelství Alpress, které ji vydalo a na jehož stránkách si ji můžete koupit za výhodnou cenu.