Recenze: René Anour – Vídeňská krev

16.02.2023

Mladá lékařka - tajná pitva - nebezpečný objev!

To jsou věty, které mě spolu s krásnou obálkou zaujaly a navnadily na novinku od nakladatelství Alpress - Vídeňská krev, z pera René Anoura. Očekávala jsem detektivku z 19. století v podobě Sherlocka Holmese v sukních, ale pěkně jsem se přepočítala. Z této nenápadné knížky se vyklubal strhující konspirační román, jehož ústředním motivem je kromě pitev i císařovna Sissi.

O čem je kniha Vídeňská krev

Hlavní hrdinkou tohoto strhujícího románu je Fanny Goldmannová. Mladá lékařka, která žije jen s nemocným otcem a má jednu rozvernou a trochu bláznivou kamarádku, která je ochotna vrhnout se po hlavě do jakéhokoliv nebezpečí. Fanny netouží lidi léčit, ale pitvat. Je přesvědčená, že mrtví už mohou promluvit pouze jejím prostřednictvím a vypovědět tak, co se jim stalo a proč zemřeli. Jenže občas se stane, že přijde příkaz tělo nepitvat. Jako to bylo v případě, bezdomovce, který ale kromě ošuntělého smrdutého kabátu jako bezdomovec vůbec nevypadal. Fanny se rozhodla porušit příkaz a když se klinika vylidnila, vrátila se do pitevny, aby tělo tajně pitvala sama. Jako žena - lékařka totiž neměla k tělům jiný přístup, než jako sestra - asistentka lékařů. Pitvat sama nesměla.

Fanny zjistila, že mrtvý skutečně nejspíš nebyl bezdomovec, ale jakýsi šlechtic, nebo alespoň muž z lepší vrstvy. Vrtalo jí hlavou, kdo ho zabil a proč ho takto zamaskoval. Mrtvý měl navíc v kapse podivný vzkaz a zlatou sošku. A jelikož se Fanny ničeho jen tak nezalekla, využila vzkaz po svém a na tajnou schůzku, na niž zval, se vypravila sama. Zamotala se tím do nebezpečného a složitého případu, v němž hrála roli i zavražděná císařovna Sissi a jedna z jejích slavných hvězd, které nosila v účesu.

Můj názor

Musím se přiznat, že jsem od knihy Vídeňská krev očekávala něco úplně jiného. Klasické pátrání, něco na způsob Sherlocka Holmese. Zvraty, ke kterým v románu došlo, mě proto velmi překvapily. Samozřejmě příjemně. Líbilo se mi, že postavy mají skvěle propracovaný charakter, že hlavní hrdinka se ničeho nezalekne, přestože není zcela nebojácná a nebojí se své city dát najevo. Zápletka kolem Sissi je podle mě velmi originální a hned tak v nějakém románu se neobjeví. Konspirační romány si čas od času přečtu ráda, právě pro tu jejich strhující atmosféru a u tohoto nebyla jiná. Byl to skvělý román, který jsem přečetla za dva večery a nedokázala ho odložit.

V románu bylo mnoho sympatických postav, ale i takové, kterým by dal čtenář nejraději pár facek. Překvapivá byla i lehce milostná zápletka - čekala jsem, že Fanny nakonec padne do náruče někomu jinému a do poslední chvíle nevěděla, kdo je ještě do případu zamotaný a kdo je vlastně padouch a kdo hrdina. Autor to dokázal vystavět opravdu bravurně!

Kde knihu Vídeňská krev koupíte

Pokud máte rádi lehce konspirační romány s detektivní až thrillerovou zápletkou, pak se vám jistě příběh odehrávající se ve Vídni na konci 19. století bude líbit. Mně bylo sympatické i prostředí kliniky, i když popis pitev možná není pro úplně slabé žaludky. Mně to však nevadilo.

Knížku Vídeňská krev koupíte u všech knihkupců, ale také na stránkách nakladatelství Alpress, kterému moc děkuji za zaslání recenzního výtisku.

Hodnocení: 96 %