Recenze: Šárka Blažejová - Dávná moc zlatého kapradí

25.06.2022

Knihy, v nichž se střídá současnost s minulostí miluji. Bohužel jich není mnoho, obzvlášť z českého prostředí. Šárka Blažejová mi udělala velkou radost, když jí vyšla kniha Dávná moc zlatého kapradí. Splňuje totiž přesně mé požadavky, a navíc se odehrává na krásném hradě Lokti.

Hlavní hrdinkou tohoto románu je Rézi, celým jménem Tereza. Ambiciózní mladá žena, která žije v Praze a dělá vysněnou práci. A je v ní velmi úspěšná. Je sirotek a po smrti rodičů vyrůstala v Lokti s tetou Mínou v krásném velkém domě. Pomáhala jí s prací na hradě, kde měli pekárnu, a navíc teta vedla klub mladých lukostřelců. Když Rézi obdrží informací o tetině nečekané smrti, zhroutí se. V práci si bere volno a odjíždí do Lokte vyřídit tetinu pozůstalost.

Rézi ví, že teta byla poněkud zvláštní, ale její přání ohledně dědictví ji překvapí. Nebudu prozrazovat vše, ale musím ještě napsat, že Rézi na nějaký čas v Lokti zůstane, aby převzala tetinu činnost na hradě. Společnost jí dělají staří přátelé, sympatický kastelán i nový soused, ke kterému má překvapivě blízko. Její pobyt zkomplikuje zlomená noha a děsivé sny, které se jí začnou zdát. Brzy však začnou odhalovat dávné tajemství, které nesouvisí jen s hradem Loktem, ale i s Rézinou minulostí.

Můj názor

Vždy, když čtu podobně stavěný příběh, mám obavy. Psát příběh ze současnosti s tím, že do něj zasahuje dávná minulost není jednoduché. Není to jen o tom, postavit dvě časové linie vedle sebe. Je potřeba, aby se v určité chvíli začaly propojovat, jinak by to nemělo smysl. Šárka Blažejová se svého úkolu zhostila bravurně. Dokázala udržet tajemství téměř až do samého závěru, a přitom napsat čtivý příběh plný mezilidských vztahů, přátelství, lásky smutku i štěstí. Možná je příběh trochu temnější a vyvolává místy smutek v duši. Mně se ale moc líbil.

Musím také zdůraznit, že autorka nádherně popsala prostředí. Byla jsem na Lokti párkrát jako holka, ale vůbec to nevadilo. Díky tomuto románu jsem měla pocit, že jsem tam současně s Rézi a pozoruji její život z téměř hmatatelné blízkosti. Navíc prostředí hradu i nahlédnutí do života kastelána mi bylo blízké a moc mě bavilo. Pátrání po totožnosti brože, kterou Rézi od tety dostala, bylo záhadné, napínavé a nedalo se od něj odtrhnout.

Knížku jsem doslova zhltla za dva dny a bylo mu líto, že již příběh skončil.

Jediné, co vytknu, je obálka knihy. Vyšla u nakladatelství Knihy s úsměvem a podle mě se vůbec nepovedla. Je sice temná, jako příběh sám, ale není hezká. Smutná, až chmurná a mě bohužel spíše odpuzuje. Jsem přesvědčená, že autorka a její dílo by si zasloužili obálku mnohem mnohem hezčí, a přesto by vystihla vše, co vystihnout má. Snad se to podaří s jejím příštím románem, který, doufám, brzy napíše a vydá. Už teď se těším.

Hodnocení: 5/5

Knížku Dávná moc zlatého kapradí si můžete koupit ZDE