Recenze: Slávka Poberová - Osudy českých šlechtičen

24.02.2023

V dětství ve stínu otce, v dospělosti ve stínu manžela.

Takový byl osud předurčený českým (i jiným) šlechtičnám. Přesto se některé z nich dokázaly prosadit a zapsat se do dějin svým vlastním jménem, nikoli manželovým. Podnikatelka, ochranitelka, matka podporující své děti i manželka pomáhající v kariéře manželovi. To všechno české šlechtičny dokázaly být. Slávka Poberová o nich napsala knihu Osudy českých šlechtičen, která mě v mnohém překvapila. Stojí za přečtení?

O čem je kniha Osudy českých šlechtičen

Jak napovídá název i jak jsem naznačila v úvodu, tato kniha vám představí řadu českých šlechtičen, které se díky svému talentu, schopnostem a píli dokázaly prosadit po boku svých slavných manželů. Bez jejich pomoci a přičinění. Řada z nich přitom své muže, syny i dcery podporovala a dokázala jim pomoci na významné posty.

Slávka Poberová představuje v jednotlivých medailoncích ženy z vyšších vrstev, od Perchty z Rožmberka, přes Annu z Hradce a Polyxenu z Perštejna až po Paulinu ze Schwarzenbergu. Některá jména jsou zvučná a budou je znát i lidé, kteří českým dějinám moc neholdují. Jiná budou zcela neznámá. Já osobně většinu šlechtičen znala. Snad jen dvě mi byly neznámé. Přesto jsem se dozvěděla mnoho zajímavostí.

Slávka Poberová pojala představení těchto žen velmi zajímavě. Očekávala jsem populárně naučnou literaturu, stroze leč čtivě informující o těchto ženách. Dostala jsem však medailonky psané v ich-formě.

O svých osudech vypráví samy šlechtičny, což je samo o sobě zajímavé. Dává to autorce prostor vžít se do "hrdinek". Na můj vkus to však autorka dostatečně nevyužila. Styl, kterým jednotlivé ženy představovala, by vyzněl mnohem lépe, kdyby zvolila klasický způsob pro populárně naučnou literaturu. To ale může být jen můj dojem. Faktem je, že její pojetí je originální.

Můj názor

Částečně už jsem naznačila, jak to s knihou Osudy českých šlechtičen mám. Očekávala jsem klasickou populárně naučnou literaturu, ale dostala jsem zpovědi šlechtičen psané ich-formou, což mě v první chvíli překvapilo. Autorka se sice snažila vzít do role svých "hrdinek" a nechybí zde "osobní názory", které by tyto ženy nejspíš měly, otázkou je, nakolik by tyto dojmy měly ve skutečnosti. Mnohdy jsou to totiž úvahy, které čerpají z toho, že autorka věděla, jak vše dopadne. To ale není na škodu. Rozhodně to text oživí.

Zajímavé je i prokládání textu jakýmisi úryvky, což jsem původně myslela, že jsou výňatky z dopisů těchto žen, ale v průběhu čtení už jsem si tím tak jistá nebyla. Jako kdyby tím autorka nahrazovala přímou řeč, kterou zde jinak nenajdete. Škoda, že to v závěru knihy neupřesnila - nevysvětlila.

S čím jsem měla problém, bylo množství informací, jmen a událostí, které autorka dokázala do tak krátkých medailonků dostat. Rozhodně se nejedná o odpočinkové čtení a i já, která dějiny, v nichž se životy těchto šlechtičen odehrávaly, znám, jsem se mnohdy ztrácela a musela se vracet v textu. Je toho opravdu hodně a nedokážu si představit, co z této knihy může mít někdo, kdo o těchto ženách čte poprvé v životě. Kdyby se autorka trochu více rozepsala o dojmech jednotlivých žen, pocitech atd., a naopak ubrala na některých informacích, bylo by to jistě čtivější.

Co obdivuji, je množství informací - navzdory tomu, že to snižuje čtivost knihy - které autorka do textu dostala. Ukazuje to, že si skutečně dala velkou práci, aby poznala dobu i společnost, v níž se tyto ženy pohybovaly. Za to rozhodně tleskám.

Také se mi líbilo, že se autorka navazovala medailonky na sebe tak, jak se jednotlivé ženy znaly, nebo jak byly příbuzné. Poznáte tak do detailu nejen Marii Manrique de Lara, ale i některé její dcery a další příbuzné. To rozhodně pomáhá utvořit si představu o tehdejší společnosti a neztratit se v textu. Problém je, že některá jména, většinou hodně podobná a opakující se v historii, se mohou plést.

Osobně si nejsem jistá, komu tuto knihu doporučit. Pokud rádi čtete historické romány, může pro váš být příliš informativní, řekla bych až zahlcující informacemi. Pokud čtete odborné a populárně naučné knihy, může vám zase "vadit" ich-forma, kterou je kniha psaná. Mně osobně se ale líbila a našla jsem tam plno zajímavých informací o životě ve fraucimoru, na královském dvoře atd.

Kde knihu Osudy českých šlechtičen koupíte

Já jsem knihu Osudy českých šlechtičen dostala jako recenzní výtisk od nakladatelství Alpress, za což moc děkuji. Koupíte ji u všech dobrých knihkupců, ale i na stránkách Alpress.

Hodnocení: 77 %