Recenze: Tajemství modrého skarabea

19.07.2023

Romány ze starého Egypta, nebo ty, které nás zavedou do přelomu 19. a 20. století, k vykopávkám prvních archeologů, patří mezi mé oblíbené. Když vyšlo Tajemství modrého skarabea v nakladatelství Alpress, neváhala jsem ani chvilinku. Tohle jsem si musela přečíst. Jak se mi nakonec román líbil? Dokázal splnit má poměrně velká očekávání? To se dozvíte v této recenzi.

O čem je román Tajemství modrého skarabea

Cleo (Cleopatra) je dcerou archeologa. Její matka zemřela krátce po jejím narození a otce si také moc neužila. Většinu času strávil v Egyptě na archeologických vykopávkách. Ona žila s tetou, sestrou své matky, jen z nuzných příspěvků od otce a tetina nízkého příjmu švadleny. Jednoho dne ji teta vzala s sebou do šlechtického sídla, kde šila šaty pro paní domu a její dceru Mirandu. Mladá šlechtická dcerka dosud neměla žádné kamarádky a Cleo se jí zalíbila. Jejich vztah tvořilo křehké, avšak důležité přátelství. Po tragické události se Cleo stala Mirandinou spolužačkou v penzionátu.

V posledním dopise, který Cleo dostala od otce, než přišla první světová válka, byl dárek – náramek s modrým skarabeem. Nepovažovala ho nikdy za zvlášť cenný, jinak by jí ho otec nejspíš neposlal. Jenže po válce se okolností změní. Cleo se konečně dočká vysněné cesty do Egypta a brzy zjistí, že náramek má možná větší cenu, než myslela.

Na román Tajemství modrého skarabea jsem se opravdu těšila. Nejvíce na prostředí starého Egypta, na to napětí a dobrodružství při odhalování hrobek dávných faraonů apod. Možná jsem se těšila až moc, protože knížka byla sice čtivá a krásně napsaná, ale v Egyptě se hlavní hrdinka ocitla až v poslední třetině.

Od začátku sledujeme Cleopatru Vansonovou především v její rodné Británii, kterak se snaží prát s těžkým osudem, a i přes chudobu a odkázání na druhé se věnuje každou chvilku studiu starého Egypta. Ráda by jednou studovala na univerzitě, přestože je stále doba, kdy se ženy na univerzity moc nevydávají. Díky Mirandině matce a pak i jejímu bratrovi sice vystuduje, ale nikoli vysokou školu. Když však dostane příležitost místo studia na univerzitě dostat se rovnou do Egypta a účastnit se vykopávek na vlastní pěst, začíná to být konečně napínavé.

Od samého počátku tušíme, že náramek od otce s modrým skarabeem bude mít větší význam, než se zdá. Ostatně, napovídá to i název. Jenže autorka se věnuje spíše Cleině životu a vztahům než samotné záhadě. Proto jsem četla první dvě třetiny spíše z povinnosti, protože jsem se chtěla konečně dozvědět, co bude dál. Faktem je, že i když se jedná o ženský román, nečekejte velkou romantiku. Navíc se nedá ani předvídat konec, přestože jsem se o to pokoušela. Pořádně jsem se ale sekla. Finále vám vyrazí dech a ujišťuji vás, že takové vyústění příběhu čekat nebudete. Já sice tušila, že s jistými osobami to nebude tak, jak to vypadá, ale zcela jsem konec odhadnout nedokázala.

Tajemství modrého skarabea je poklidně plynoucí román s perfektně vykreslenými postavami, z nichž si některé zamilujete a jiné byste nejraději profackovali. Já se první dvě třetiny občas i nudila, ale konec naštěstí vše zachránil. Jedná se o skvělé čtení na dovolenou, ale pokud se chystáte do Egypta, tak knihu nechte raději doma. Dozvěděli byste se informace, které by vám mohly bránit ve vstupu do pyramid i do vody. :)

Hodnocení: 75 %

Knihu Tajemství modrého skarabea vydalo nakladatelství Alpress, na jehož stránkách si ji můžete koupit, stejně jako u všech dobrých knihkupců. Já nakladatelství moc děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.