Recenze: Tuutikki Tolonen – Agnes a tajemný dům

09.06.2023

Agnes je obyčejná školačka, která žije ve Finsku. S maminkou zdědí nečekaně vilu po prababičce, kterou postupně opravují. Čeká je však plno tajemství, které starý dům ukrývá. Dokonce se zdá, že tam straší. Knížka Agnes a tajemný dům je doplněna nádhernými ilustracemi od uznávané finské ilustrátorky Kati Vuorento a okouzlí děti i dospělé.

O čem je kniha Agnes a tajemný dům

Jak už jsem zmínila, Agnes je školačka, která žije s maminkou. Tatínek je nedávno opustil, ale žal nad rozbitou rodinou si obě vynahrazují v domě po prababičce Agnes Marii, který nedávno zdědily. Je na něm spoustu práce, ale obě rekonstrukce za pomoci několika profesionálů ohromně baví. O to víc, když zjistí, že za starými tapetami se ukrývá nejedno tajemství.

Když ve starém kredenci najdou otlučený starý hrnek a pero s monogramem E, začne Agnes pátrat po tom, komu věci patřily. Pomáhá jí v tom kamarád Piškot. Ve škole navíc paní učitelka zadá práci na projektu, kdy si děti mají vybrat starou věc, kterou popíšou a vypátrají její historii. To je pro Agnes velký impuls a ani nevadí, že jí není do dvojice přidělen Piškot, ale nepříliš oblíbený frajírek Alex. Agnes přinese dvě stará pera – jedno, které patřilo prababičce a druhé, které vlastnila záhadná E. S pomocí deníků prababičky pátrají s kamarády po totožnosti tajemné E, až objeví velmi zajímavé informace.

Agnes a tajemný dům mě doslova nadchla. Od autorky Tuutikki Tolonen jsem už četla jednu knížku – Strašidelná chůva, kterou vydalo nakladatelství Portál, stejně jako tuto recenzovanou knihu. Strašidelná chůva se mi také moc líbila, ale Agnes přece jen o něco víc. Miluji totiž záhady a tajemné domy. Strašidelná chůva se dočkala ještě dvou pokračování, které rovněž vydalo nakladatelství Portál a Agnes a tajemný dům je již druhý díl nové série. První díl mi sice unikl, ale rozhodně si ho pořídím, protože tuto sérii budu chtít celou, už kvůli tomu, že ji chci i pro dceru.

Tuutikki Tolonen píše zkrátka božsky. I když se jedná o knížku pro děti od 8 let, je to poměrně hutný a velmi napínavý příběh, na kterém sledujete nejen život dětí i dospělých ve Finsku, ale také plno zajímavostí. A hlavně je tam zmíněné tajemství a tajemný dům, což je zkrátka čtení přímo pro mě.

Moc se mi líbilo, že autorka dokázala do příběhu dostat sílu přátelství, a to jak v době, kdy žila Agnes a její kamarádi, tak v době, kterou jsme sledovali pomocí deníků prababičky, tedy ve 30. letech 20. století. Moc mě bavilo, jak se děti pídily po detailech a životě prababičky Agnes Marie, jak odhalovaly jednu záhadu za druhou i totožnost tajemné E. V knížce nechybí ani náznaky strašení – jestli ve vile skutečně žijí duchové, to neprozradím, odpovězte si sami, až knížku přečtete.

Agnes a tajemný dům mě opravdu strašně bavil a přečetla jsem jej za jeden večer a kousek rána. Nedokázala jsem se odtrhnout. Nemůžu se dočkat, až knížku předám své dceři, aby si ji také mohla přečíst. Musím tedy ještě chvíli počkat, protože končí první třídu a tahle knížka by asi na ni byla přece jen ještě moc hutná. Tuším ale, že kolem Vánoc už by ji číst mohla. Do té doby snad seženu i první díl série.

Tuto krásnou dětskou knížku doporučuji nejen dětem od cca 2. třídy, ale i dospělým, kteří si rádi přečtou něco o životě dětí, obzvlášť ve Finsku. Svým stylem mi hodně připomněla knihy Astrid Lindgrenové, kterou jistě znáte, nejen díky Pipi Dlouhé punčoše. A pokud knížky v tomto stylu máte rádi, rozhodně neváhejte. Nebudete litovat!

Hodnocení: 100 %

Knihu Agnes a tajemný dům vydalo nakladatelství Portál, kterému moc děkuji za zaslání recenzního výtisku. A rozhodně doporučuji nejen tuto knížku, ale všechny od Tuutikki Tolonen. Teď už mohu napsat, že ač píše dětské dobrodružné a trochu strašidelné knížky a já jsem dospělá, je to moje srdcová autorka.