Recenze: Viktorie Veselá - Havraní dvůr

15.11.2022

Od Viktorie Veselé už jsem jednu knihu četla. Prvotinu určenou dětem, které mají rády detektivní příběhy. Věděla jsem proto, že psát umí. Havraní dvůr mě lákal velice. Voněl temnou atmosférou, tajemstvím a klášterními zdmi. Jak se mi nakonec knížka líbila?

O čem je knížka Havraní dvůr

Grizelda je sirotek a vyrůstá se svou stařičkou tetou. Jsou chudé a často musí bojovat o pár soust a v zimě i tepla, aby nezmrzly. Dívka ví, že v rozpadající se chaloupce jí nic pěkného nečeká. O to víc ji láká klášter na kopci nad vesnicí, opředený spoustou tajemství. Jedné kruté zimy se rozhodne a vydá se na kopec do kláštera zvaného Havraní dvůr, aby změnila svůj osud. Kláštera opředeného tajemstvím a děsivými pověstmi o bohatství i zkáze. Chce této záhadě přijít na kloub a sama se přesvědčit, co se za kamennými zdmi skrývá.

V klášteře ji přijmou téměř bez otázek. Ovšem Grizelda tuší, že zde není všechno v pořádku. Dívky jsou uzavřené do sebe, ve vzduchu visí tajemství a Grizelda touží všechna odhalit. Narazí však na tvrdý odpor matky představené i její pomocnice. Vstupní rituály projde téměř apaticky. Nechápe, co se děje ani proč. Jak to, že se v klášteře nemodlí k "normálnímu" bohu? Kdo je obrovský havran, kterého vídá při důležitých rituálech?

Tohle je krásný příběh o tajemství, chamtivosti a touze po moci, ale i o přátelství a obrovské odvaze zlomit osud.

Grizelda postupně proniká do tajemství kláštera na kopci. Už je jí jasné, že tady rozhodně ráj na zemi nenajde. Je to však horší, než to vypadalo na první pohled. V klášteře se dějí zločiny a sestry se musí přizpůsobit podmínkám, jinak krutě platí. Když dojde k šílenému obětování jedné z nich, Grizelda se rozhodne zasáhnout. Chce najít skulinu v čarách a temných úmyslech těch, kteří stojí nad sestrami, a překazit jim plány. Má však jen určitý počet dní. Úplněk se blíží a s ním i další obětování.

Můj názor

Viktorie Veselá prokázala, že umí napsat poutavý příběh s krásně tajemnou atmosférou. Příběh je určen mladším čtenářům (Young Adult, možná i ještě mladším), proto je psán poměrně jednoduchou formou. I přes tuto jednoduchost autorka dokázala vše perfektně popsat, takže si klášter i sestry snadno představíte.

Přestože nejsem cílová skupina pro tuto temnou Young Adult fantasy, líbila se mi hodně. Uvítala bych jen, kdyby byla delší a trochu popisnější, ale pro mladé čtenáře je to asi takto v pořádku. Pokud by měla autorka chuť a energii přijít s dalšími díly a vytvořit tak sérii, vůbec bych se nezlobila.

Co musím vyzdvihnout, je i krásná obálka a nádherné ilustrace Jiřího Dvorského. Ty knihu rozhodně pozdvihly na ještě vyšší úroveň a dělají z ní poklad knihovničky. Kniha Havraní dvůr mi navíc přišla nádherně zabalená. Nechyběl černý krep, černá "havraní" pera ani drobné dárečky a krásná designová záložka. Vzhledem k přicházejícím Vánocům jsem přesvědčená, že tato kniha bude nádherným překvapením pod stromečky mnoha mladých čtenářek.

Za knihu Havraní dvůr moc děkuji Viktorii Veselé a nakladatelství Rosier. Zakoupit ji můžete ZDE.