Recenze: Oldřich z Chlumu hledá anděla smrti a tajemství satanské sekty

08.11.2022

Nejnovější příběh Oldřicha z Chlumu od oblíbeného autora historických detektivek Vlastimila Vondrušky - Anděl smrti - nás zavede do skal kolem Bezdězu, kde začnou z ničeho nic mizet manové. To, co zpočátku vypadá jako manželská roztržka však přejde do honby za démony, které Oldřicha a jeho pomocníky pořádně potrápí.

Když zmizí Smil z Tubože, vypadá to, že se jen někde opil a zapomněl přijít do služby. Brzy se však ukáže, že ostatní manové z Bezdězu vůbec netuší, kde by mohl být. Vydají se ho hledat, jenže postupně mizí i oni. Oldřich a jeho pomocníci Ota ze Zástřizlí a velitel Diviš zjistí, že se Smilovi před pár dny ukázal Anděl smrti. Je možné, že se takový démon skutečně vyskytuje ve skalách?

Pak se začnou objevovat informace o satanistické sektě, která byla dávno ve skalách potlačena a její členové upáleni. Potvrdí to i neznámá dívka, která údajně utekla z teplického kláštera a kterou objeví v mužském oblečení panoš Ota. Příběh se začne zamotávat, jelikož manové z okolních dvorců, kteří se kolem případu motají, jsou příbuzensky propletení. Kam všichni manové mizí? Jsou mrtví, nebo se někde ukrývají? A není vše jen náhoda? Nemohla Smila z Tubože zabít týraná manželka? Nebo to byl muž, který ji už roky tajně miluje a tubožský man mu stojí v cestě? A jak s tím vším souvisí zmíněná sekta?

Tento případ byl opět dokonale zamotaný a přiznávám, že vrah mě sice v průběhu čtení napadl, ale nakonec jsem podezřívala úplně někoho jiného. Za to dávám panu Vondruškovi velké plus.

Plus dávám i za to, že i přes zamotanost dokázal tentokrát udržet mou pozornost natolik, že jsem stále uvažovala nad tím, kdo vrah je. V několika předchozích dílech už jsem se totiž do příběhu motala tolik, že jsem tuto úvahu nakonec vzdala. Co se mi však pletlo, bylo množství postav, především v rodinách ztracených manů. Každý měl několik potomků, ty spolu byli spojováni sňatky nebo zásnubami a já někdy vůbec netušila, kdo ke komu patří. Je fajn, že díky tomu měl čtenář zkomplikováno odhalení vraha. Na druhou stranu to může některým čtenářům vadit, protože se v postavách nevyznají. V tomto románu by proto nebylo na škodu na začátku přidat seznam, které postavy patří ke kterému klanu.

Anděl smrti je podle mě velmi povedená historická detektivka, která nepostrádá napětí a rozhodně mě bavilo ji číst. Panoš Ota se zde projevil téměř jako cudný rytíř, který se nesnaží dostat pod sukni každé sklepnici. Diviš byl naopak stále stejný popleta, který něco pokazil a jindy si zase opravil reputaci.

Oldřich z Chlumu stál na šikmé ploše. Stále totiž doutnal v okolí Bezdězu jeho spor s pány z Dubé. Proto musel našlapovat velmi opatrně, ale přitom rázně, aby nebylo ohroženo jeho postavení zástupce českého krále i pána na Bezdězu.

Jak to všechno dopadlo? Odhalil nakonec pan Oldřich vraha? Nebo ho předběhl některý z jeho pomocníků?

To se dozvíte v nejnovějším románu Vlastimila Vondrušky - Anděl smrti, který patří do série Hříšní lidé království českého.

Za knihu Anděl smrti moc děkuji nakladatelství Moba, na jejichž stránkách si ji můžete zakoupit, stejně jako další skvělé romány a historické detektivky z pera Vlastimila Vondrušky