Recenze: Za sluncem po stopách císařovny Sisi

15.06.2023

Císařovnu Sisi jsem až dosud znala jen jako ženu posedlou svou štíhlosti a nádhernými vlasy, zavražděnou šíleným anarchistou. O tom, jak vášnivá byla cestovatelka jsem neměla ani potuchy. Po přečtení knihy Dagmar Beňakové Za sluncem po stopách císařovny Sisi už vím o této pozoruhodné ženě mnohem víc. A musím zkonstatovat, že je mi velmi sympatická. Mnohem více než dřív.

O čem je kniha Za sluncem po stopách císařovny Sisi

Dagmar Beňaková prošla celou řadu odborných publikací a dobových textů, včetně korespondence kolem císařovny Sisi a pamětí jejích přátel či sloužících, dvorních dám atd. Díky tomu byla schopna schopná vytvořit nádhernou publikaci plnou zajímavých textů o cestování císařovny "za sluncem", tedy po místech u moře, lázních a slunných oblastech. Text je doprovázen bohatým obrazovým materiálem, který obsahuje nejen portréty samotné císařovny, ale i místa, která navštěvovala.

Spolu se Sisi navštívíte na stránkách této publikace Řecko, Kypr, Maltu, Itálii, Vatikán, Francii, Turecko i Libanon. Zastavíte se v Chorvatsku, Rumunsku, ale i v Orientu, konkrétně v Alžírsku, Maroku nebo Tunisku. Cestovat budete především lodí, ale také vlakem a kočáry. Zkrátka se ponoříte do doby, v níž Sisi žila a poznáte její život do nejmenších detailů a intimních záležitostí. Mimochodem, víte, že si nechala vystavět vilu na Korfu?

Císařovna Sisi mě jako historická postava nikdy příliš mnoho nezaujala. Přesto jsem po knížce Dagmar Beňakové zatoužila. A to z prostého důvodu. Je o cestování a já sama cestování miluji. A až dosud jsem vůbec netušila, kolik toho procestovala Sisi a jak moc měla turistiku ráda. Vášnivě ráda navštěvovala nová místa, courala po památkách a nebála se ani dlouhých a často velmi náročných výšlapů pěšky. Zatímco ona byla ve svém živlu, její doprovod - dvorní dámy, predčitatelé, průvodci i přátelé trpěli. Její chůze na ně byla moc rychlá a cesty dlouhé.

Kromě toho Sisi ráda nakupovala různé suvenýry a vozila z cest dárky pro své blízké. Vše přitom financoval císař František Josef I. Dokonce i výstavbu její soukromé vily na Korfu, kterou pojmenovala po svém oblíbeném hrdinovi Achillovi.

I když se jedná o odbornou, nebo spíše populárně naučnou publikací, je psána velmi čtivě. Někdo se možná bude ztrácet v množství cizích jmen, ale faktem je, že se tato jména často opakují. Autorka vždy pečlivě vypisuje, kdo Sisi na jejich cestách doprovázel, koho navštívila nebo kdo navštívil ji.

Tato knížka nadchne jak fanoušky císařovny Sisi, kteří se o ní dozví plno zajímavých informací, mnohdy hodně soukromého rázu, tak cestovatele. Já sama se ráda prostřednictvím této knihy vrátila na místa, kde už jsem byla a která znám, ale také jsem tu našla plno tipů na další oblasti, země a města, která bych v budoucnu ráda navštívila.

Knihu jistě využijí i odborníci a spisovatelé, kteří zde mohou najít důležité informace ze života císařovny a tipy na další literaturu. Já sama jsem při čtení uvažovala, že bych vytvořila román o Sisi na některé z jejích cest. Zaujalo mě totiž, jak nesnášela, když ji někdo hlídá a snažila se prohlížet krásná místa inkognito - v přestrojení za obyčejnou ženu z davu, nebo pod fiktivními jmény různých šlechtičen.

Hodnocení: 96 %

Za knihu Za sluncem po stopách císařovny Sisi moc děkuji nakladatelství Grada, které ji vydalo a na jehož stránkách ji můžete pořídit i vy.